Startskottet för en tystare, renare framtid
När lastbilarna rullar in till Igelstaverket i Södertälje, upp mot 130 per dag under högsäsong, pågår något mer än bara bränsleleveranser. De utgör pulsen i Söderenergis energiproduktion – men de har också varit en symbol för en framtidsutmaning. För även om transporterna endast stod för en tiondel av bolagets fossila utsläpp, var det inte klimatmålet om fossilfrihet till 2030 som i första hand väckte frågan. Det handlade om något mer. En vilja att ta ansvar för den miljö där verksamheten verkar. Att bidra till lugnare stadsmiljöer. Att minska buller, avgaser och energiförbrukning. Och kanske viktigast: att gå före i en svår omställning.
En elektrifierad riktning
Bedömningen blev att elektrifiering var det mest lovande spåret. Målet innebar att på sikt elektrifiera hela transportkedjan – från lastbilar och arbetsmaskiner till servicebilar och till viss del även fartyg. Men det stod snart klart att för att lyckas krävdes en grundlig förståelse för vad en sådan omställning faktiskt innebar - såväl internt som externt. Sigholm fick uppdraget att leda en förstudie för laddinfrastruktur för tunga fordon. Studien omfattade allt från tekniska kartläggningar till affärsupplägg och fysiska etableringsplatser vid Igelsta (produktionssite) och Nykvarn (bränsleterminal). Elbehov, logistikpåverkan, betalmodeller, omvärldsbevakning, studiebesök och samordning med REEL-projektet var bara några av de komponenter som behövde tas in. REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar.
Förutsättningar i ständig rörelse
Under arbetets gång blev det tydligt att detta inte var ett traditionellt förstudieprojekt. Den snabba utvecklingen inom fordonselektrifiering, tillsammans med osäkra politiska förutsättningar och en omogen marknad, gjorde att förstudien snarare fick karaktären av ett innovationsprojekt. Det krävde ett annat angreppssätt – med inslag av omvärldsbevakning, kunskapsöverföring, förankring och tät dialog mellan olika aktörer. I stället för att leverera en färdigritad karta över framtiden blev rapporten en ögonblicksbild: ett sätt att tydliggöra nuläget, beroenden och vad som krävs för att ta nästa steg.
Från analys till handling
Trots utmaningarna resulterade förstudien i konkreta förslag – och ett pilotprojekt kunde startas. Det första steget blev att elektrifiera transporter mellan Södertälje och Nykvarn med en 98-tons lastbil. Men projektgruppen valde, mot bakgrund av osäkerheterna, att pausa en ansökan om bidrag från Klimatklivet. Förstudien färdigställdes våren 2023 och blev starten på något större: Söderenergis elektrifieringsprogram. Sedan dess har flera delprojekt sjösatts, och Sigholm fortsätter att bidra med stöd och omvärldsbevakning. Elektrifieringen har gått från idé till verklighet – ett steg i taget.