Prisprojektet på Stockholm Exergi

  • Lästid: 2 minuter

Hur får man fram ett fjärrvärmepris som både håller över tid och känns rätt i magen för kunderna? Tillsammans med Stockholm Exergi drev Sigholm årets Prisprojekt från analys och beräkningar till öppna prisdialoger. Detta mynnade ut i ett beslutat och kommunicerat pris samt en ansökan om förlängt medlemskap i Prisdialogen.

Kundfråga som låste upp helheten

Under ett av årets samrådsmöten för företagskunder (ett av totalt fyra – plus ett för villasegmentet) kom frågan: “Beskriv antaganden och beräkningsmetoder – och vad betyder det för vår alternativkostnad?”

Henrik Näsström, föredragande från Sigholm i samtliga möten, öppnade modellen, gick igenom antagandena och visade hur de validerats mellan förmöten, samråd och fördjupningsmöten. Transparensen gjorde att diskussionen skiftade från misstro till samsyn – och satte tonen för resten av processen.

Uppdraget: från struktur till förtroende

Stockholm Exergi anlitade Sigholm i det årliga Prisprojektet för att säkra fjärrvärmens konkurrenskraft och hålla relevanta prisdialoger med kunderna.

  • Roller: Två konsulter från Sigholm – Josefin drev process och framdrift; Henrik höll ihop kundkontakter och alternativkostnadsmodellen.
  • Analys: Genomlysning av prisdrivare för alternativa uppvärmningsformer (entreprenadindex, elprisutveckling, COP-faktorer, elnätsavgifter m.m.) och validering av antaganden mot flera parter.
  • Kundkommunikation: Tidiga avstämningar, förmöten inför samråd och fördjupningsmöten för dem som ville förstå beräkningsmodellerna på djupet.
  • Process: Årshjul med interna referensgrupper och styrgrupp för mandat och tempo, så att beslut kunde fattas på rätt underlag.

En hållbar prismodell

Resultatet blev ett beslutat och kommunicerat fjärrvärmepris där kunderna upplevde ökat inflytande och bättre förståelse för hur priset sätts. Stockholm Exergi upplevde att Prisdialogen ”tog ett steg i rätt riktning” med högre kundinvolvering än tidigare, och ansökan om förlängt medlemskap i Prisdialogen skickades in.

Det viktigaste värdet? En robust alternativkostnadsmodell och en dialogmetodik som gör nästa års prisresa enklare, för alla parter.

Bilder: Kundkommentarer från det avslutande samrådet sammanfattade helhetsintrycket av Prisdialogen 2025. 

  • Kund: Stockholm Exergi

  • Uppdrag: Årlig översyn av fjärrvärmeprisets konkurrenskraft + prisdialoger med kunder

  • Genomförande: 4 samråd för företagskunder, 1 samråd för villor; förmöten och fördjupningsmöten mellan samråden

  • Sigholms team: Josefin (process/framdrift), Henrik Näsström (kunddialog/beräkningar och föredragande)

  • Utfall: Nytt pris beslutat och kommunicerat; ansökan om förlängt medlemskap i Prisdialogen inskickad.
Kontakta oss
Josefin Forsell

Managementkonsult

Henrik Näsström

Affärsutvecklare

Artikeln publicerades 21 oktober 2025

Du kanske också är intresserad av:


Att fjärrvärmen historiskt varit en prisvärd produkt, haft en låg grad av konkurrens och ett starkt politiskt stöd har gjort att förändringstakten i fjärrvärmebranschen har varit låg. Men nu minskar f...

  • Analysutskick
  • Kunskap & insikter

Sigholm har fått i uppdrag av en större stad i Sverige att utvärdera värdet av ett kommunalt ägande av fjärrvärmen i staden. Genom att analysera konkurrenskraften på både kort och lång sikt, och väga ...

  • Marknadsförändringar & energistrategi
  • Pågående uppdrag
  • Referensuppdrag

Efter implementering av en ny prismodell fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt....

  • Energiberäkningar & prismodeller
  • Prismodell
  • Referensuppdrag

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

okt 22, 2025 | Nyhet

Sigholm utses till DI Gasellföretag 2025 – för fjärde gången!

Sigholm har återigen utsetts till ett av Sveriges snabbast växande företag av Dagens industri, DI Gasellföretag 2025.

okt 20, 2025 | Nyhet

Sigholm förbättrar Stockholms energisystem

Sigholm har ingått ett flerårigt samarbete med Stockholm Exergi för att vidareutveckla SaaS-tjänsten Aurora by Sigholm (AbS) så att den kan hantera en alltmer komplex systemoptimering. Nu implementeras systemet fullt ut i den dagliga driften vilket resulterar i ett förändrat arbetssätt.

sep 24, 2025 | Pressmeddelande

VoK och Sigholm i nytt partnerskap - framtidssäkrar energibranschens mötesplats

Värme- och kraftföreningen (VoK) inleder partnerskap med Sigholm för att modernisera föreningens struktur, innehåll och arbetssätt.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy