Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

  • Lästid: 1 minut

Prismodell som missgynnade ett flertal kundtyper

Hedemora Energi stötte på utmaningen att deras prismodell inte återspeglade de interna kostnaderna korrekt, vilket medförde att det missgynnade ett flertal kundtyper. Dessutom ledde prismodellens struktur till att många kunder valde andra värmelösningar.

Utvärdering och implementering av ny prismodell

Sigholm fick helhetsansvaret för projektet, vilket innebar validering av mätdata (kunddata), ta fram en ny prislista, säkerställa önskad intäkt, framtagning av kommunikationsmaterial, hantera anpassningar i ekonomisystemet samt genomförande av kundträffar.

Ekonomisk stabilitet och ökad förståelse hos slutkunden

Efter implementeringen av den nya prismodellen fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt. Hedemora Energis slutkunder upplevde en ökad förståelse för hur de skulle arbeta med energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder blev avsevärt mindre de efterföljande åren.    

Efter att ha infört den nya prismodellen upplevde Hedemora Energi en jämnare intäktsström över året, som matchade de nterna kostnader bättre. Hedemora Energis slutkunder ökade sin förståelse för energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder minskade markant under de efterföljande åren.

Kontakta oss
Katja Kononova

Energisystemsingenjör

Artikeln publicerades 18 mars 2020

Du kanske också är intresserad av:


Hur får man fram ett fjärrvärmepris som både håller över tid och känns rätt i magen för kunderna? Tillsammans med Stockholm Exergi drev Sigholm årets Prisprojekt från analys och beräkningar till öppna...

  • Energiberäkningar & prismodeller
  • Prismodell
  • Referensuppdrag

Tre energibolag i en kommunregion anlitade Sigholm för att analysera och stärka sitt samarbete inom fjärrvärme. Genom nulägesanalys, workshops och gemensamma initiativ identifierades viktiga samarbets...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

I samband med att Västra Mälardalens Energi & Miljö AB byggde en ny fliseldad panna vid värmeverket i Arboga identifierades behovet att utvärdera och anpassa den nuvarande driftorganisationen utifrån ...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

okt 22, 2025 | Nyhet

Sigholm utses till DI Gasellföretag 2025 – för fjärde gången!

Sigholm har återigen utsetts till ett av Sveriges snabbast växande företag av Dagens industri, DI Gasellföretag 2025.

okt 20, 2025 | Nyhet

Sigholm förbättrar Stockholms energisystem

Sigholm har ingått ett flerårigt samarbete med Stockholm Exergi för att vidareutveckla SaaS-tjänsten Aurora by Sigholm (AbS) så att den kan hantera en alltmer komplex systemoptimering. Nu implementeras systemet fullt ut i den dagliga driften vilket resulterar i ett förändrat arbetssätt.

sep 24, 2025 | Pressmeddelande

VoK och Sigholm i nytt partnerskap - framtidssäkrar energibranschens mötesplats

Värme- och kraftföreningen (VoK) inleder partnerskap med Sigholm för att modernisera föreningens struktur, innehåll och arbetssätt.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy