Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

  • Lästid: 1 minut

Prismodell som missgynnade ett flertal kundtyper

Hedemora Energi stötte på utmaningen att deras prismodell inte återspeglade de interna kostnaderna korrekt, vilket medförde att det missgynnade ett flertal kundtyper. Dessutom ledde prismodellens struktur till att många kunder valde andra värmelösningar.

Utvärdering och implementering av ny prismodell

Sigholm fick helhetsansvaret för projektet, vilket innebar validering av mätdata (kunddata), ta fram en ny prislista, säkerställa önskad intäkt, framtagning av kommunikationsmaterial, hantera anpassningar i ekonomisystemet samt genomförande av kundträffar.

Ekonomisk stabilitet och ökad förståelse hos slutkunden

Efter implementeringen av den nya prismodellen fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt. Hedemora Energis slutkunder upplevde en ökad förståelse för hur de skulle arbeta med energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder blev avsevärt mindre de efterföljande åren.    

Efter att ha infört den nya prismodellen upplevde Hedemora Energi en jämnare intäktsström över året, som matchade de nterna kostnader bättre. Hedemora Energis slutkunder ökade sin förståelse för energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder minskade markant under de efterföljande åren.

Kontakta oss
Katja Kononova

Energisystemsingenjör

Artikeln publicerades 18/03 - 2020

Du kanske också är intresserad av:


I samband med att Västra Mälardalens Energi & Miljö AB byggde en ny fliseldad panna vid värmeverket i Arboga identifierades behovet att utvärdera och anpassa den nuvarande driftorganisationen utifrån ...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Att fjärrvärmen historiskt varit en prisvärd produkt, haft en låg grad av konkurrens och ett starkt politiskt stöd har gjort att förändringstakten i fjärrvärmebranschen har varit låg. Men nu minskar f...

  • Analysutskick
  • Kunskap & insikter

År 2024 anlitades Sigholm av en ledande fjärrvärme- och energileverantör för att hantera den strategiska försäljningen av bolagets småskaliga fjärrvärmeverksamhet. Kunden ville fokusera på sin storska...

  • Marknadsförändringar & energistrategi
  • Referensuppdrag

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

jun 17, 2025 | Nyhet

Observerbarhet och styrbarhet – nyckeln till framtidens elnät

Energisektorn genomgår en betydande förändring där elnätet har en central roll som möjliggörare för samhällets elektrifiering och omställning till fossilfria energikällor. Denna utveckling innebär både möjligheter och utmaningar för elnätsföretagen.

jun 17, 2025 | Nyhet

Deltagande under Almedalsveckan 2025

Vi är glada att återigen delta under Almedalsveckan, en av Sveriges viktigaste mötesplatser. I år kommer vi att engagera oss genom en rad åtaganden, däribland att moderera paneler och seminarier samt intervjua beslutsfattare och politiker i vår podcast, Energistrategipodden.

jun 16, 2025 | Nyhet

Ligg steget före - från strategiska spaningar till branschinsikter!

Är du verksam i energisektorn och vill få analyser, trender och perspektiv som hjälper dig att navigera i en föränderlig marknad?

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy