Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

Prismodell som missgynnade ett flertal kundtyper

Hedemora Energi stötte på utmaningen att deras prismodell inte återspeglade de interna kostnaderna korrekt, vilket medförde att det missgynnade ett flertal kundtyper. Dessutom ledde prismodellens struktur till att många kunder valde andra värmelösningar.

Utvärdering och implementering av ny prismodell

Sigholm fick helhetsansvaret för projektet, vilket innebar validering av mätdata (kunddata), ta fram en ny prislista, säkerställa önskad intäkt, framtagning av kommunikationsmaterial, hantera anpassningar i ekonomisystemet samt genomförande av kundträffar.

Ekonomisk stabilitet och ökad förståelse hos slutkunden

Efter implementeringen av den nya prismodellen fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt. Hedemora Energis slutkunder upplevde en ökad förståelse för hur de skulle arbeta med energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder blev avsevärt mindre de efterföljande åren.    

Efter att ha infört den nya prismodellen upplevde Hedemora Energi en jämnare intäktsström över året, som matchade de nterna kostnader bättre. Hedemora Energis slutkunder ökade sin förståelse för energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder minskade markant under de efterföljande åren.

  • #prismodell
  • #fjärrvärme
  • #prissättning
  • #mätdatavalidering
  • #implementering

Artikeln publicerades 18/03 - 2020

Kontakta oss för mer information

Du kanske också är intresserad av:


Energistrategipodden fokuserar på fjärrvärmens prismodeller

I den senaste upplagan av Energistrategipoddens fokusavsnitt tar våra affärsstrateger, Katja Lindblom och Henrik Näsström sig an den aktuell...

Läs artikel
Utveckling av tjänster, Telge Nät

Telge Nät arbetar för att utveckla sina tjänster inom bland annat fjärrvärme, fjärrkyla, elnät och flexibilitetstjänster, ett arbete som Sig...

Läs artikel
Examensarbete om potentialen för ny teknik och optimering av kraftvärmeverk

Sara Avonds, som har läst civilingenjörsprogrammet inom Energisystem på Mälardalens Universitet i Västerås, har under våren i sitt examensar...

Läs artikel

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

okt 11, 2024 | Nyhet

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

sep 27, 2024 | Dataanalys | Digitalisering | Energiberäkningar | Nyhet | Produktionsplanering

Årsoptimering av energisystem

Under första halvan av 2024 har vi, med vårt optimerings- och uppföljningsverktyg Aurora by Sigholm, framgångsrikt levererat årsoptimeringsprojekt för kraftvärmeproducenter.

sep 05, 2024 | Nyhet | Pressmeddelande

Sigholm i samarbete med Bixia för mer automatiserad elhandel

Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy