Energikrisen skapar ett skifte i energiaktörernas hygienkrav

Från lättillgängligt och billigt till svårtillgängligt och kostsamt

Energikrisen och de rekordhöga elpriserna förändrar det sätt på vilket vi betraktar energianvändning och energitillgång. I Europa har energi gått från att vara lättillgängligt och billigt till att bli svårtillgängligt och kostsamt. Även om vi i Sverige inte har haft riktigt lika höga pristoppar som på andra håll i Europa så har prisuppgången ändå varit plötslig även hos oss. Med tanke på vår relativt höga elektrifieringsgrad i Sverige är det framförallt el som har hamnat i fokus.

- Förändringen på energimarknaden är irreversibel och påverkar alla delar av samhället - industri, hushåll såväl som transportsektorn, säger Arne Bergvik, energistrateg på Sigholm. Han fortsätter: "Ta till exempel hushållen. En undersökning som Novus nyligen genomfört visar att två tredjedelar av hushållen har genomfört energieffektiviseringar under 2022. Hushållens medvetenhet har kraftigt ändrats och det innebär att hygienkravet för tjänster och produkter riktade till hushåll också har skiftat. Det utgör en utmaning för elhandlare och energibolag som nu snabbt måste skynda på digitaliseringen, automatisera sina processer och ta fram nya tjänster och produkter för fortsätta vara relevanta och behålla kundernas förtroende. Likadant har kraven ändrats inom industrisektorn. Energistrategi handlar om överlevnad och konkurrenskraft."

Krisen är svår - tillfälle att bygga förtroende och skapa långa affärsrelationer

På Sigholm betonar vi vikten av att hålla jämna steg med den förflyttning som nu sker i energisystemet. När förväntningarna på vad som är en bra partner och produkt förändras är det nödvändigt att hänga med.

"Det är hur du hanterar den här krisen som avgör ifall dina kundrelationer kommer räcka i 28 dagar eller i 28 år till."

- Energikrisen är för energisektorn vad pandemin var för hemmakontoret - en snabb förskjutning i definitionen av vad som är möjligt och till och med på vad som är hygienkrav. Vi hjälper våra kunder att identifiera och strategiskt positionera sig i den förändringen och på så sätt lägga grunden till långsiktiga affärsrelationer, både uppströms och nedströms i energisystemet, säger Arne Bergvik. Han fortsätter: "Jag brukar säga att det hur du hanterar den här krisen som avgör ifall dina kundrelationer kommer räcka i 28 dagar eller i 28 år till. Krisen är svår, men samtidigt ett utmärkt tillfälle att lära sig, bygga förtroende och skapa långa, ömsesidigt nyttiga affärsrelationer anpassade till det nya energisystemet."

För att ta reda på mer om hur energikrisen påverkar din verksamhet och hur systemomställningen irreversibelt har ändrat din affärsmiljö, tveka inte att kontakta Sigholm.

Vill du veta mer?

Vill du ta del av och få en genomgång av hela vår långtidsprognos? Kontakta oss på den här länken eller på vår hemsida för en offert:

Offertförfrågan

Vi vill även tipsa dig om att skriva upp digpå vårt kostnadsfria analysutskick som kommer ut en gång per månad.

Analysutskick

Artikeln publicerades 21 december 2022

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av vad som händer på Sigholm

Prenumerera

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

okt 22, 2025 | Nyhet

Sigholm utses till DI Gasellföretag 2025 – för fjärde gången!

Sigholm har återigen utsetts till ett av Sveriges snabbast växande företag av Dagens industri, DI Gasellföretag 2025.

okt 20, 2025 | Nyhet

Sigholm förbättrar Stockholms energisystem

Sigholm har ingått ett flerårigt samarbete med Stockholm Exergi för att vidareutveckla SaaS-tjänsten Aurora by Sigholm (AbS) så att den kan hantera en alltmer komplex systemoptimering. Nu implementeras systemet fullt ut i den dagliga driften vilket resulterar i ett förändrat arbetssätt.

sep 24, 2025 | Pressmeddelande

VoK och Sigholm i nytt partnerskap - framtidssäkrar energibranschens mötesplats

Värme- och kraftföreningen (VoK) inleder partnerskap med Sigholm för att modernisera föreningens struktur, innehåll och arbetssätt.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy