Listen to the episode
Episode 330

#330 - ESP fokuserar på: Jakten på effekt, med Magnus Eldén, Peaq

Published 2025-10-09

OBS! Transkribering & Sammanfattning är AI-genererad

Niclas (00 min)
Välkommen till ett nytt avsnitt av Energistrategipodden Fokuserar, där vi dyker ner i ett relevant och spännande ämne som påverkar energiområdet. Med oss har vi Magnus Aldén från Volvo Cars. Varmt välkommen till Energistrategipodden.

Magnus (00 min)
Tack ska du ha, Niclas. Kul att vara här.

Niclas (00 min)
Hur blev du “effektjagaren” för svenska folket? Vill du berätta hur du landade i det epitetet?

Magnus (00 min)
Ja, det kan jag väl. Jag gjorde bort mig lite sommaren 2021 — det var väl början till det hela. Jag hade just haft ett samtal med min svägerska om klimatångest och känslan av att man borde kunna göra något. Jag hittade inte riktigt vad lilla jag skulle kunna göra för att hjälpa till. Jag hade precis avslutat ett hobbyprojekt hemma om kollektivtrafik, hade lite tråkigt på hemmaplan som kodare och hade nyss skaffat en laddbox som jag gladeligen testkörde.
I augusti 2021 kom en kompis hem till mig med sin nya elbil och jag ville skryta: “Titta hur fort jag kan ladda här, oj oj, det går jättebra.” Sen upptäckte jag när räkningen kom att Göteborg Energi hade infört effektavgift, vilket jag inte alls hade noterat. Jag fick en relativt hög effektavgift den månaden och blev ganska irriterad. Jag tyckte att det var dåligt kommunicerat. Jag hade den där synen, som jag tyvärr tror att många fortfarande har, om den stora hemska elmarknaden, monopol och allt det där.

Niclas (02 min)
“De vill mig inte väl”, typ. Var det den känslan?

Magnus (02 min)
Lite så — att de “tar för sig”. Det är inte en positiv känsla. Så jag gnällde hemma och tyckte att det var dåligt. Sen läste jag, minns inte om det var i GP, en artikel om någon som var jättesur över detta. Någonstans där började jag tänka: “Det här kan man väl lösa?” Jag ska också säga att jag då inte förstod skillnaden på effekt, energi och alla branschspecifika ord som slängs hit och dit. Jag var totalt okunnig i det här, men jag är helt okej på att programmera.
Jag började fundera på ett sätt att undvika problemet när jag laddade bilen och kom ganska snabbt på att det enklaste vore att bara ladda första kvarten eller 20 minuterna varje timme, pausa, fortsätta och pausa igen — som om någon sprang ut och drog ur kabeln och satte i den igen.

Magnus (03 min)
Så jag byggde en automation i Home Assistant, ett open source-projekt för hemautomation. Men ganska snabbt märkte jag att det blev trubbigt. Det tog onödigt lång tid, och det fanns ingen som helst följsamhet mot spotpriser eller annat beteende i huset. Jag funderade därför på hur man kunde göra det bättre. Då började jag koda på lösningen som sedan blev Peak EV och Peak Heat Track. Jag började med bilen, men fortsatte också med att styra värmepumpen på samma premisser.
Ganska snabbt ville jag också injuta en positiv känsla i detta. Jag förstod — kanske för att jag kommer från utvecklarbranschen — att man hade infört något som inte var perfekt. I Göteborg pratades det snart om problematiken med att det bara var en enkel topp som räknades; gjorde du bort dig en gång i månaden blev räkningen hög. Det började pratas om att det måste finnas bättre sätt.

Magnus (05 min)
Det triggade mig positivt, för jag såg att man ville iterera, tänka framåt och växa tillsammans med kundkollektivet. Jag började babbla om det här i sociala medier — framför allt LinkedIn, men även Twitter innan det blev X. Jag fick snabbt mycket bra respons på mina frågeställningar. Kanske var det lite kul att det kom in någon helt okunnig som ställde frågor och inte var rädd för att vara ny och “dum”, utan bara körde på. Jag fick mycket kommentarer och dialoger, en del kritiska naturligtvis, men överlag många som eldade på min inspiration genom att vara hörsamma och ta sig tid att svara. Det är jag väldigt tacksam för.

Niclas (06 min)
Min första fråga blir så klart: vilken typ av respons fick du från elnätsbolaget? Blev du inbjuden och uppbjuden till dans, så att säga?

Magnus (06 min)
Jag pratade inte specifikt med elnätsbolaget så tidigt, men kom ganska snabbt i kontakt med deras hållbarhetschef. Han verkade gilla att det fanns en röst från konsumenten som ville förstå och hjälpa till att göra det begripligt och enklare. Jag blev snart indragen i olika dialoger med Göteborg Energi; de intervjuade mig och lät mig representera en del av befolkningen för att hjälpa dem framåt i tankarna. Jag är naturligtvis inte den enda de pratat med — det vore naivt att tro — men jag är stolt om jag kunnat påverka i det avseendet.

Niclas (07 min)
Det är intressant att prata med dig som en tidig adopter när energisystemet förändras. Givet att du startade det här open source-projektet Peak, antar jag att du sökte efter lösningar och kanske inte hittade dem. Kan du förklara problembilden?

Magnus (08 min)
Just det. Det var med den bakgrunden som jag valde att lägga ut projektet öppet. I början gjorde jag det inte; då delade jag bara tankar, inte kod. Såvitt jag vet finns fortfarande ingen lösning som gör precis det Peak gör. Man pratar om lastbalansering och effekthantering på olika sätt — framför allt för fyra år sedan handlade det om huvudsäkringar. Då blev lösningarna lite som att “dra ur kabeln och vänta en minut och sätta i den igen”. Det var för trubbigt för mig — och framför allt något min fru skulle acceptera. Hon har fått utstå många testgrejer under åren.

Niclas (09 min)
“Men herregud, Magnus, det funkar inte hemma längre!” Ungefär så?

Magnus (09 min)
Ja, det har varit kallt vatten i duschen, för kallt i vissa rum, bilen har inte varit laddad, lampor har blinkat när ugnen används — allt för att jag experimenterat med effekten. Om man försöker lösa det tekniskt landar man i att beteendeförändring hos hushållets användare är en stor fråga. Medvetenhet om att de här sakerna finns gör att du kan hantera det bättre. Ibland har jag hanterat det där mer eller mindre moget — den där blinkande lampan var kanske inte det bästa.

Niclas (10 min)
Du låter som skolboksexemplet på innovation och “fail fast”. Men hur långt gick du egentligen? Hur mycket kunde du föra in i det smarta hem-systemet du byggde?

Magnus (11 min)
I början fokuserade jag helt på effekt och på Göteborg Energi. När jag bestämde mig för att lägga ut detta behövde jag ta in andra områden, både i Sverige, Norden och senare även Belgien, för folk bad om det. Som mest täckte jag kanske 20–25 energibolag och började också jobba in Nord Pool för att parera spotpriser. Då blev algoritmerna mer avancerade för att orkestrera både värmepump och bil — de två stora posterna.

Niclas (12 min)
Hade du solceller också, eller hur såg systemet ut?

Magnus (12 min)
Jag har inte solceller eller hembatteri. Jag bor i ett modernt hus med en frånluftsvärmepump, en laddbox och en laddbar bil. Det finns lösningar där folk kopplar in Raspberry Pi i värmepumpen eller gör lokala styrningar. Min idé har varit att nå fler utan att kräva extra hårdvara. Därför har jag hela tiden jobbat mot tillgängliga API:er — till exempel från värmepumpen. Det ger lite längre latens, men jag har parerat för det. Ibland är det viktigare att sänka tröskeln än att vara matematiskt “perfekt”.

Niclas (13 min)
En kritik mot OEM:er är att deras API:er är svåra eller låsta. Har du upplevt det? Har du behövt vara noggrann med produktval?

Magnus (13 min)
Jag har åkt lite snålskjuts på att Home Assistant finns. Som hobbyutvecklare har jag inte byggt en egen server eller state machine för extern orkestrering. Jag har levt på att olika laddboxtillverkare haft integrationer som användaren autentiserar mot och som körs lokalt i deras Home Assistant. Jag har normaliserat min lösning så att det inte spelar roll, några nivåer ner, vilken laddbox du har.
Svårigheten i open source är att det finns många beröringspunkter; när någon uppdaterar något kan annat gå sönder. Man får vara på tå och hålla det uppdaterat, annars tappar användare fotfästet och frågar hur de ska göra.

Magnus (15 min)
När saker slutat fungera har jag försökt undvika för mycket extern API-interaktion, just för att minska den risken.

Niclas (15 min)
Den uppenbara frågan: vad lyckades du med rent ekonomiskt? Om man har värmepump och laddpunkt — vad fann du?

Magnus (15 min)
Just nu testar jag Göteborg Energis senaste modell med tidsdifferentiering i tariffen. Det kommer nog snabbt överallt — 2027 ska det vara implementerat. Det går att hantera. Jag bor i ett välisolerat, modernt hus, så mitt hus kyls inte jättefort om jag drar ner värmen för att parera en effekttopp när det är dyrt. Men man vill undvika “rebound”-effekten där värmepumpen måste jobba hårt efteråt och det blir dyrare på totalen.
I mars hade jag 1,6 kW under höglasttid. Det är väldigt lågt för ett småhus i Göteborg i mars. Jag gissar att det kunde varit ungefär dubbelt utan optimering.

Niclas (17 min)
Så kanske ungefär halverad effekt utan att göra avkall på komforten, “give or take”?

Magnus (17 min)
Precis — men om någon helt ointresserad börjar från noll så handlar mycket om beteende. Vi startar inte alla maskiner samtidigt längre; det tänker vi inte ens på. Väntar man mellan duscharna behöver värmepumpen inte rusa lika mycket. Bilen behöver det bilen behöver — alternativet är att köra mindre. För värmepumpen är det en konstant optimering som påverkas av fler faktorer.

Niclas (18 min)
Du är det man kallar innovatör eller early adopter. Den stora massan är inte där. Med effekt införs brett till 2027 — risken är irritation och kritik. Dina reflektioner?

Magnus (20 min)
Absolut, vi ska förvänta oss kritik — från oinvigda som kritiserar “stora hemska elnätet” och från insatta som kritiserar modellernas utformning. Jag tycker det är positivt att man inför, lyssnar och utvecklar ihop med kunder. Min tidigare bild av den här delen av marknaden var fel. Jag har pratat med många aktörer; intresset för hur kunderna upplever detta är verkligt. Det ska man slå vakt om. Man behöver inte införa det perfekta systemet direkt — man kan växa tillsammans.

Magnus (21 min)
Vi lever i föränderliga tider. Priser blir mer dynamiska, inflation, oro i världen — och så detta. Allt handlar om kommunikation: förklara varför, att detta inte är slutformen, hur man kan påverka och göra rätt. Gör det enkelt att göra rätt. Tror man på förändringen måste man tro på nyttan av att fler gör rätt — och hjälpa dem.

Niclas (23 min)
Du menar att det måste “kännas” lite; först då kommer rörelsen? Frustrationen blir katalysatorn — som för dig?

Magnus (23 min)
Jag tror en del kommer bli irriterade. Men det sätter sig, om man fortsätter utveckla med kunderna och gör det lätt att göra rätt. Jag nördade ner mig — för fyra år sedan var detta helt ointressant för mig. Det skulle bara funka.

Niclas (24 min)
Du behövde snava först och bli irriterad — sen satte du fart.

Magnus (24 min)
Precis. Den stora massan vill bara att det ska fungera. Då är det vår plikt som “invigda” att förenkla och tala på en nivå folk förstår — utan att låta nedlåtande.

Niclas (25 min)
Jag läste en studie i våras från Uppsala universitet om hur få som faktiskt reagerar på prissignaler: cirka 70 % förstår att signalen finns, 14 % förstår vad de ska göra, under 10 % agerar. Min oro är att detta blir en politisk fråga där någon kräver fast pris för alla. Räcker det inte med att förklara — behövs bra tekniskt stöd?

Magnus (26 min)
Exakt, det förstärker att vårt gemensamma uppdrag är att inspirera och göra det enkelt. Alla kan inte ha systemstöd, men ju fler som har det, desto bättre. Enkla lösningar på komplexa problem kan låta lockande, men de kan försvåra adoptionen.

Niclas (27 min)
Borde vi — du, jag och andra — gå ut redan hösten 2026 och säga: “Bli inte arga, detta kommer. Ta kontroll, ta ansvar”?

Magnus (28 min)
Ja. Vi vill ha konstanter i livet — det ska bara funka — och det är okej. Men vi som fattat behöver påminna mer. Jag tror också kommunikationen från myndigheter och elnätsbolag tilltar inför perioden.

Niclas (28 min)
Är det dyrt för många att göra den här resan? Går det att förflytta sig?

Magnus (29 min)
Jag tror systemstödet kommer — eftersom detta påverkar så många. I dagsläget är lösningarna ganska sparsmakade. Och man ska inte fnysa åt manuell beteendeförändring — det är också värdefullt. Folk tror ofta att de måste “få det sämre”, men alternativet kan vara en mycket dyrare utbyggnad.

Niclas (30 min)
Jag förstår — som ett samhällskontrakt. Ju fler som följer reglerna, desto smidigare fungerar systemet, och desto mindre investeringar krävs. Då kan vi inkludera mer förnybart och mer industri. Ungefär så?

Magnus (30 min)
Precis. Det är för kollektivet, även om det är upp till individen. Hjälper man till ska man premieras. Modellerna kanske inte följer behoven perfekt just nu, men vinsten är att människor tänker flexibelt. I Sverige har kanske 14–16 % rörligt pris och har redan lärt sig tänka flexibelt. Snart kommer detta till alla. Det kommer knorras, men informerar och utbildar man, och visar att vi alla är en del av förändringen, så får man med sig fler.

Niclas (32 min)
Politiken då? Vissa vill undvika volatilitet helt, som när Norge införde fasta priser. Hur får vi med oss politiken?

Magnus (32 min)
Genom att välja den långa, svårare lösningen som är bättre på sikt — inte det enkla, kortsiktiga svaret. Hittar vi andra vägar är det bättre.

Niclas (33 min)
Nu sitter du ju som team lead för Smart Laddning på Volvo Cars. Vad gör du där?

Magnus (33 min)
Jag är team lead (vissa säger produktägare) för gruppen som jobbar med smart laddning. Jag hjälper till att vidareutveckla erbjudandet mot kund och följa Volvos väg mot att bilen ska vara hållbar under hela sin livslängd. Jag kom in med Peak-lösningarna; när jag delat ut dem och hade en användarbas kände jag att jag ville nå längre och bredare. Volvo delar min bild av vikten att nå ut och vara en god aktör. Jag får jobba med väldigt duktiga människor och lär mig massor, och hoppas bidra med kund- och teknikperspektiv.

Niclas (35 min)
Abstrakt formulerat: vad är elbilens framtida roll i energisystemet?

Magnus (35 min)
Det är ett nytt synsätt på vad bilen är. Transport är så klart prioritet för Volvo Cars, men att bilen kan samverka med energisystemet skapar nya möjligheter. Den är en stor konsument — och där finns potential att hjälpa till.

Niclas (36 min)
Vad ska vi sikta på systemmässigt?

Magnus (36 min)
Jag hoppas på prognostiserade priskurvor för effektuttag som bättre följer behovet än i dag. Det kan kräva systemstöd; annars blir det för komplext. Man måste nå alla — nästan en demokratifråga. Jag hoppas också på mer nationell standardisering. I Sverige har vi i dag många olika modeller — snitt på tre, fem eller två, maxvärde, olika tidsfönster och säsonger. Det blir komplext för konsumenter, särskilt när man försöker lära av varandra. Jag förstår att behoven skiljer mellan nät, men jag hoppas på mer likriktning, kanske som i Norge där man har en nationell modell (även om prisnivåer skiljer).

Niclas (38 min)
Så exempelvis öppna API:er via projekt med RISE och Göteborg Energi är bra — och du efterlyser harmonisering mellan våra cirka 170 elnätsbolag?

Magnus (39 min)
Ja, jag skulle vilja “hövla” variationen. Projektet med RISE, som jag deltog i redan innan Volvo, tillgängliggör data och kan vara ett embryo till vidare dialog där stora elnätsbolag hjälper de mindre. Det är en resursfråga att utforma, förvalta och iterera modeller — det förstår jag. Men vi behöver samsyn. Förändringen är vi — då måste vi också hjälpa varandra och förklara på rätt nivå, för de flesta konsumenter är inte intresserade i detalj.

Niclas (40 min)
Hur borde en effekttariff se ut? Mer lokalt granular eller mer generellt?

Magnus (41 min)
Om vi tar Ellevio som exempel: att normalisera över hela området är bra för kommunikationen. Då slipper man tröskeln att förstå “specialvarianter” när man redan är lågintresserad. Det underlättar dialog mellan konsumenter. Samtidigt är kritik och diskussion viktigt. Men jag vill också framföra den positiva synen på vart vi kommit. Hade vi haft noll och sedan infört “perfekt” direkt hade motståndet kanske blivit ännu större.

Niclas (42 min)
Det är förändringsledning: börja enklare för att få igång kommunikationen, sen öka upplösningen.

Magnus (43 min)
Exakt. Bra summerat.

Niclas (43 min)
Vad borde elnätsbolagen ge för stöd till dem som inte alls ändrar beteende?

Magnus (43 min)
Återkommande kommunikation och utbildning. Undvik svåra ord — till och med “effektavgift” är oklart för många. Visa konkret hur det fungerar. Parallellt: samarbeta för att inspirera marknadsaktörer att lösa detta. Alla kan inte automatisera, men ju fler som kan, desto bättre.

Niclas (44 min)
Vi kommer att ha med ett företag som försöker lösa det här. Vad ska vi fråga dem för att göra det så enkelt som möjligt för majoriteten?

Magnus (44 min)
Fråga hur de sänker tröskeln utan extra hårdvara, hur de hanterar latens och hur de bygger lösningar som “bara funkar” i vardagen. Jag löste det hemma — svårare i skala, men det går.

Niclas (45 min)
Mot slutet: om efterfrågan blev riktigt elastisk, vad skulle vi kunna spara? Ingen exakt siffra — din känsla?

Magnus (45 min)
Jag räknade ut att jag hjälpt användare spara drygt en miljon kronor på tre år — grovt skattat, utan att lagra användardata. Pengarna var inte främsta drivkraften; jag ville se om det gick och hur långt jag kunde pressa utan att familjen blev missnöjd. Jag har ingen bra totalsiffra för samhället, men det vore spännande att skala upp i en “perfekt värld”.

Niclas (47 min)
Svenskt Näringsliv pratar ofta industri. Villasektorn är mindre, men kanske 25–30 TWh via bättre användning? Svårt att veta — men du tror potentialen finns?

Magnus (47 min)
Potential finns, men jag drar ogärna till med siffror. Jag har fokuserat på att lösa problemet.

Niclas (48 min)
En appell till lyssnarna på ruta noll: dina bästa tips?

Magnus (48 min)
Kolla vad som finns för ditt system — googla, forum, community. Viktigast: det är inte binärt. Du måste inte vara perfekt. Måste alla vitvaror gå samtidigt? Måste bastun på samtidigt som ugnen? Måste bilen laddas när annat drar effekt? Sprid ut — du blir belönad. Se det som belöning, inte straff. Förstå att du är en del av förändringen och att din röst spelar roll. Modellerna ska vara kostnadsneutrala men styra beteenden.

Niclas (50 min)
Du är en drömkund för elnätsbolagen: ser möjligheter, tar tekniska steg och driver beteendeförändring. Förhoppningen är tydlig och, där det går, enhetlig kommunikation inför förändringen.

Magnus (50 min)
Där det är möjligt.

Niclas (50 min)
Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att vara med i Energistrategipodden, Magnus.

Magnus (51 min)
Tack för att ni lät mig. Det var väldigt kul.

Utgångspunkten:
Magnus (numera team lead för Smart Laddning på Volvo Cars) blev “effektjagare” efter en dyr elräkning sommaren 2021. Han hade laddat sin elbil snabbt och insåg först i efterhand att Göteborg Energi infört effektavgift. Irritationen väckte en nyfikenhet: kunde han själv styra ner effekttoppar utan att förstöra vardagskomforten?

Första försöken – från manuellt hack till styrning:
Magnus började med en enkel strategi via Home Assistant: ladda bara 15–20 minuter i början av varje timme, pausa, fortsätt igen. Det fungerade tekniskt men var trubbigt: det tog längre tid, tog ingen hänsyn till spotpriser eller husets övriga beteende och skapade onödig friktion hemma. Han började därför koda mer sofistikerade lösningar som så småningom blev “Peak EV” (för bilen) och “Peak Heat Track” (för värmepumpen).

Open source och större täckning:
Inledningsvis delade han mest tankar, inte kod. Med tiden öppnade han projektet och byggde stöd för 20–25 energibolag samt koppling mot Nord Pool för att parera spotpriser. Fokus låg på att undvika extra hårdvara: istället användes tillgängliga API:er (t.ex. via Home Assistant-integrationer). Det gav ibland högre latens men sänkte trösklarna så att fler kunde vara med. Nackdelen med open source var många beröringspunkter: uppdateras en del kan annat gå sönder, vilket kräver löpande underhåll.

Beteende > bara teknik:
Experimenten hemma blottlade att teknik bara är halva svaret. Beteenden i hushållet är centrala: undvika att starta många effektkrävande laster samtidigt, sprida ut duschar, planera värme och laddning. Missar och misstag (kallt vatten, blinkande lampor, oladdad bil) blev lärdomar om balans mellan komfort och optimering.

Dialog med elnät och respons från omvärlden:
Magnus fick snabbt respons på LinkedIn och Twitter och kom i kontakt med Göteborg Energis hållbarhetschef. Han drogs in i dialoger och intervjuer som konsumentröst. Bilden av “den stora hemska elmarknaden” nyanserades – han upplevde genuint intresse för kundupplevelsen och en vilja att iterera modellerna.

Resultat och potential:
I ett välisolerat småhus i Göteborg lyckades Magnus få ner effektuttaget under höglast till cirka 1,6 kW i mars – mycket lågt för den årstiden. Han bedömer att ett “ointelligent” beteende sannolikt hade legat ungefär dubbelt så högt. Exakta kronor och kilowattimmar är svåra att fastslå utan dataloggning, men grova skattningar visar att hans lösningar hjälpt användare spara totalt över en miljon kronor på tre år. Poängen för honom har dock varit att bevisa att det går – utan att rasera vardagskomforten.

Systemskiftet framåt – varför det kommer göra ont ibland:
Införandet av effekttariffer (i bred skala omkring 2027) kommer att skapa friktion: många saknar kunskap och handlingsstrategier. Studier antyder att en majoritet förstår att prissignalen finns, men få vet vad de ska göra och ännu färre agerar. Därför blir kommunikation, pedagogik och lättillgängliga verktyg avgörande. Frustration kan paradoxalt vara en viktig katalysator – men bara om den möts av tydlig vägledning och enkla “rätt val”.

Standardisering och harmonisering:
Ett stort hinder i Sverige är variationen: olika elnätsbolag har olika modeller (snitt av 2/3/5 timmar, maxvärden, olika tidsfönster och säsonger). Det försvårar lärande mellan hushåll och gör rådgivning krångligare. Magnus förespråkar mer enhetliga principer nationellt (med lokala prisnivåskillnader vid behov), snarare än 170 “specialvarianter”. Initiativ som öppna API:er (t.ex. via projekt med RISE) är bra, och större aktörer bör hjälpa mindre att förvalta och vidareutveckla modellerna.

Politik och prissignaler:
Det finns en risk att debatten landar i krav på fasta priser för att “skydda” konsumenterna. Magnus menar att den långsiktiga, svårare vägen – där prissignaler får verka och där stödverktyg gör det enkelt att agera rätt – ger bättre systemeffekter: lägre behov av dyr nätutbyggnad, mer utrymme för förnybart och plats för växande industri.

Volvo Cars och bilens roll:
I rollen på Volvo arbetar Magnus med smart laddning som en del av bilens hållbara livscykel. Transport är prio ett, men bilen är också en stor och flexibel elkonsument. Rätt styrning öppnar möjligheter att samverka med energisystemet (t.ex. genom styrd laddning, framtida flexibilitetstjänster).

Hur en “bra” effekttariff kan utvecklas:
Perfektion från dag ett är inte nödvändigt – börja enkelt och kommunikativt, öka komplexiteten när mogna beteenden och systemstöd finns. På sikt vill Magnus se prognostiserade effekttaxor som bättre speglar verkliga behov. Men det kräver teknikstöd; annars blir det för komplext för konsumenter.

Praktiska råd till hushåll (utan att bli “nörd”):

  • Sprid ut lasten: undvik att köra många tunga apparater samtidigt (ugn, bastu, tvätt/tork, billaddning).

  • Tajma värmen smart: små temporära sänkningar kan kapa toppar utan att komforten rasar – undvik dock “rebound” där värmepumpen måste rusa efteråt.

  • Använd enkla verktyg: kolla om ditt system har integrationer eller appar som gör det lätt att styra (Home Assistant, leverantörens app, tredjepartstjänster).

  • Se belöningen, inte straffet: effekttariffer ska styra beteenden – kapar du toppar blir du belönad.

  • Prata om det: dela erfarenheter lokalt; lärandet går fortare när fler prövar och delar.

Slutsats:
Resan från “dyr räkning” till smart styrning visar att kombinationen av enkel teknik, beteendeförändring och tydlig kommunikation kan halvera effekttoppar i ett vanligt småhus utan att offra vardagslivet. Vägen framåt kräver att aktörer fortsätter iterera modellerna, harmoniserar där det går, öppnar data och bygger verktyg som gör det lätt att göra rätt. Konsumenterna behöver inte bli experter – men de måste få chansen att bli medskapare i ett flexiblare energisystem.

Se fler avsnitt

Send tip

We are always on the lookout for exciting topics and interesting discussions that can highlight and explore the latest developments in the energy sector. If you have a tip on a topic or expert that you think would be perfect for our podcast, don't hesitate to share!

Send tip

Are you active in the energy industry and passionate about sharing your insights?

Then we want to hear from you! Our podcast is a platform to highlight voices from all corners of the energy sector and create meaningful discussions around the topics that are shaping our industry today.

Contact Us

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Sep 24, 2025 | Press release

VoK och Sigholm i nytt partnerskap - framtidssäkrar energibranschens mötesplats

Värme- och kraftföreningen (VoK) inleder partnerskap med Sigholm för att modernisera föreningens struktur, innehåll och arbetssätt.

Sep 09, 2025 | News & press | Press release

Sigholm rekryterar senior analytiker

Sandra har arbetat med elmarknadsrelaterade frågor i 18 år. Innan tjänsten som senior analytiker på Svenska kraftnät arbetade hon som analytiker och portföljförvaltare

Aug 13, 2025 | News | News & press

Examensarbete om tillvaratagande av spillvärme

Under våren har Sigholm haft två studenter från Chalmers på plats för siitt examensarbete med titeln: "Tekno-ekonomisk utvärdering av tillvaratagande av spillvärme från elektrolysanläggningar och dess tillämpning i fjärrvärmenät". Ta del av slutsatserna från Cajsa Jacobsson och Hugo Palmgren här.

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy