Upphandling av städentreprenad för komplex verksamhet

Stockholms Hamnar, ett bolag ägt av Stockholm stad, är en av världens största passagerarhamnar och en av Sveriges största godshamnar. Bolaget äger anläggningar och fastigheter i anslutning till deras hamnverksamhet i Stockholm, Kapellskär, Nynäshamn och Stockholm Norvik. Bara i Frihamnen uppgår lokalytan som förvaltas till 127 000 kvm. Varje år anländer cirka 9 000 fartyg till Stockholms Hamnar, där 9 miljoner ton gods passerar. Det motsvarar 25 fartygsanlöp dagligen och över 30 000 passagerare som går igenom hamnarna varje dag.

Nytt avtal enligt Aff

Avtalet gällande lokalvård var på väg att löpa ut och Stockholms Hamnar behövde därför anlita en senior konsult med gedigen erfarenhet av upphandlingar baserat på Aff (Avtal för fastighetsförvaltning). Därutöver ställdes krav på erfarenhet av städupphandlingar enligt Aff/ABFF15 (inkl Kontrakt, Övergripande tjänstekrav och Tjänstebeskrivningar) samt av fastighetsdriftsentreprenader. Sigholm, som kände Stockholms Hamnar från tidigare uppdrag, var införstådd med kundens målsättning med entreprenaden och tog fram en kravspecifikation som matchade behovet. 

En hållbar städentreprenad

Projektet landade i att en funktionsentreprenad, för avtalsområde städ baserat på Aff, var mest lämpat för att nå målbilden om en hållbar städentreprenad som upprätthåller trivsel och god arbetsmiljö för såväl brukare, hyresgäster och medarbetare. Då Stockholms Hamnar är ett offentligägt bolag omfattas bolaget av LoU (Lagen om offentlig upphandling). 

Vikten av konsultstöd för kritisk verksamhet

Sigholm erbjöd ett löpande och engagerat konsultstöd och rådgivning under hela upphandlingsskedet, från framtagning av dokumentation till utvärdering och implementering. För Stockholms Hamnar är de största utmaningarna kopplade till den speciella verksamheten - en kritisk verksamhet med krav på korta inställelsetider där kundupplevelse och nyckeltal är viktiga parametrar att uppfylla. Uppdraget innefattade även vägledning och stöd kopplat till tidigare upphandlad förvaltningsentreprenad och förbättringsåtgärder för avtalsuppföljning

The article was published 10/07 - 2023

Contact us for more information
Elin Steinberg

Projektledare & verksamhetsutvecklare

You might also be interested in:


Procurement of a management contract for a housing association

A housing association in Västerhaninge chose Sigholm to lead the procurement of a new management contract. Through an unconventional approac...

Read article

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Oct 30, 2024 | News

Sigholm utses till "Tillväxtraket 2024"

Vi är stolta att meddela att vi blivit tilldelade titeln "Tillväxtraket 2024". Sigholm är ett av fåtal bolag som har vuxit mer än 30 procent och tilldelas därmed titeln “Tillväxtraket 2024” både på medarbetarsidan samt omsättningssidan. Vi är oerhört stolta över att bli utsedda till årets tillv

Oct 11, 2024 | News

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

Sep 27, 2024 | Data analysis | Digitisation | Energy calculations | News | Produktionsplanering

Årsoptimering av energisystem

Under första halvan av 2024 har vi, med vårt optimerings- och uppföljningsverktyg Aurora by Sigholm, framgångsrikt levererat årsoptimeringsprojekt för kraftvärmeproducenter.

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy