Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

Prismodell som missgynnade ett flertal kundtyper

Hedemora Energi stötte på utmaningen att deras prismodell inte återspeglade de interna kostnaderna korrekt, vilket medförde att det missgynnade ett flertal kundtyper. Dessutom ledde prismodellens struktur till att många kunder valde andra värmelösningar.

Utvärdering och implementering av ny prismodell

Sigholm fick helhetsansvaret för projektet, vilket innebar validering av mätdata (kunddata), ta fram en ny prislista, säkerställa önskad intäkt, framtagning av kommunikationsmaterial, hantera anpassningar i ekonomisystemet samt genomförande av kundträffar.

Ekonomisk stabilitet och ökad förståelse hos slutkunden

Efter implementeringen av den nya prismodellen fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt. Hedemora Energis slutkunder upplevde en ökad förståelse för hur de skulle arbeta med energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder blev avsevärt mindre de efterföljande åren.    

Efter att ha infört den nya prismodellen upplevde Hedemora Energi en jämnare intäktsström över året, som matchade de nterna kostnader bättre. Hedemora Energis slutkunder ökade sin förståelse för energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder minskade markant under de efterföljande åren.

  • #prismodell
  • #fjärrvärme
  • #prissättning
  • #mätdatavalidering
  • #implementering

The article was published 18/03 - 2020

You might also be interested in:


AI-insikter på Fjärrvärmedagarna 2024

I förra veckan anordnades Fjärrvärmedagarna 2024, en konferens som erbjuder ett helikopterperspektiv på Fjärrvärmebranschens viktigaste och ...

Read article
Implementering av Lean-metodik i Advens fjärrvärmeverksamhet

Efter ett förvärv uppstod behovet av en mer relevant och verksamhetsnära praktik. Adven ville öka kunskapen om verksamhetsstyrning genom vär...

Read article

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Nov 30, 2023 | News | News & press

Leveraging CSRD to create business value

In early 2024, the requirements for all large companies' sustainability reporting will be tightened, and most energy companies will be directly affected. The EU's Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) will become Swedish law and will, among other things, give sustainability reporting t

Sep 08, 2023 | News & press | Press release

Sigholm increases its workforce by 24%

Sigholm, a prominent player in the energy and civil engineering sector, announces a 24% growth in personnel by welcoming 12 new colleagues within a month. This strengthens the company's capacity and expertise to meet the growing challenges of the market.

Aug 29, 2023 | News | News & press

Energistrategipodden live at Frihamnsdagarna 2023

On Friday 1 September, we will broadcast the first live podcast of the Energy Strategy Podcast during the Frihamnsdagarna in Gothenburg. During the recording, Niclas Sigholm will interview Per-Anders Gustafsson, CEO of Göteborg Energi for an in-depth interview about future energy solutions and susta

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy